Recensie 'Over de groene zoden'

31 mei 2015

boek groene zoden grootTer gelegenheid van de Week van de Begraafplaats heeft Vereniging De Terebinth een bundeling van wandelingen over begraafplaatsen en kerkhoven in Nederland uitgegeven. Het boekje 'Over de groene zoden. Wandelen over begraafplaatsen in Nederland' is rijk geïllustreerd met kleurenfoto's en bevat bij elke wandeling ook praktische informatie. Een deel van de verhalen verscheen eerder in het tijdschrift 'Terebinth', maar tal van auteurs maakten voor deze uitgave een nieuwe wandeling met bijpassend verhaal.

Elke provincie wordt aangedaan. Van een fietsroute van het Groningse Obergum via Zuurdijk en Vierhuizen naar Wierhuizen, tot een korte beschrijving van één van de oudste algemene begraafplaatsen van Limburg, begraafplaats Tongerseweg in Maastricht. En van het door rampen en oorlogsgeweld funerair geplaagde Zeeland met Middelburg tot de dodenakkers van Zwolle waar de tocht eindigt op, het met een rijke geschiedenis bedeelde, Bergklooster.

'Over de groene zoden' leest door de korte, maar informatieve beschrijvingen vlot weg. Daarnaast is er ruimschoots aanvullende informatie met verwijzingen naar websites en lokaal verkrijgbare wandelkaarten. Op Terebinth.nl is nog een tweetal routebeschrijvingen te vinden die bij het boekje horen en tevens een aantal wandelingen op andere begraafplaatsen.

'Over de groene zoden' is een mooie uitnodiging om een Nederlandse dodenakker te bezoeken, vooral aan diegene die in het buitenland menig uurtje verpoost op een lokaal kerkhof. Maar uiteraard ook aan allen die onbekend zijn met alle rijkdom die een Nederlandse begraafplaats kan bieden. Zoals Johan Jansen van Galen zegt in zijn voorwoord: 'Je leert de mensen kennen aan hoe ze begraven worden...'.

B. Hendriksen en L. Vermeulen (red.)
Over de groene zoden. Wandelingen over begraafplaatsen in Nederland.
ISBN 978-90-817644-1-4