Recensie 'Cemetery Symbolism: An Illustrated Overview'

22 december 2022

Het aantal funeraire titels dat jaarlijks verschijnt, is niet bijzonder groot te noemen. Doorgaans verschijnen er slechts enkele titels en dan nog vaak over een specifieke begraafplaats. Des te opvallender is het als er een uitgave in Nederland verschijnt die geheel in het teken staat van symboliek, Engelstalig, dat dan weer wel. Eind 2022 verscheen Cemetery Symbolism: An Illustrated Overview van de Rotterdamse kunstenaars en tattoo-artiesten Moira Ramone en AMOS. De teksten in het boek zijn verzorgd door creative director Nia Days.

Het is niet helemaal toevallig dat het boek op het bureau van de redactie van Dodenakkers.nl belandde, want de makers hebben dankbaar gebruik gemaakt van onze website, naast een aantal Engelstalige werken. Twee jaar heeft het duo Moira Ramone en AMOS - samen met Nia Days - aan dit opvallende koffietafel/kunstboek gewerkt. Cemetery Symbolism is een fraai verzorgde verzameling geworden met lijntekeningen en schilderijen van Moira Ramone en illustraties van AMOS. Dit alles wordt aangevuld met uitleg over symboliek binnen de funeraire kunst.

Cemetery Symbolism (foto Daisy de Fretes)Cemetery Symbolism (foto Daisy de Fretes)

Het boek bestaat uit zes hoofdstukken: flora, fauna, beings (‘wezens’), death, objects en miscellaneous. Die indeling is redelijk standaard als het gaat om grafsymboliek, al wordt het hoofdstuk ‘wezens’ doorgaans weergegeven als ‘menselijke figuren’. Het idee is hetzelfde, maar de titel verraadt een beetje de ietwat gothic-benadering van het onderwerp en daarmee vooral de Angelsaksische invloeden. Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een schilderij van Moira Romane, waarna met hulp van lijntekeningen de symboliek op het schilderij wordt geduid. Hierna volgt uitleg over de symbolen in het schilderij en veel voorbeelden in de vorm van illustraties van AMOS. De hand van de tattoo-artiesten is duidelijk te herkennen in de eigentijdse afbeeldingen. Qua beeld lijken de makers zich vooral te hebben laten inspireren door de symboliek zoals die in de Victoriaanse tijd in Engeland werd gebezigd en die tegenwoordig nog gretig aftrek vindt. Een volwaardig naslagwerk is het uiteindelijk niet, maar het boek is zeker onderhoudend. De makers hopen dat het vooral tot inspiratie zal dienen. Met onderliggende thema’s als de dodendans laten ze in ieder geval zien dat ze hun klassieken kennen.

Voorbeeld symbolismCemetery Symbolism (foto Daisy de Fretes)

Het boek is fraai verzorgd, van de kunstlederen kaft met reliëf en goudfolieprint tot de inhoud van 136 pagina’s met honderden illustraties. De keuze voor een Engelstalig werk is wel te begrijpen, ook gezien het flinke prijskaartje dat aan het boek hangt. Als koffietafelboek zal het zeker niet misstaan. Cemetery Symbolism: An Illustrated Overview is daarmee een bijzondere aanwinst voor verzamelaars van funeraire boeken, kunst- en tattooliefhebbers.

ISBN: 978-90-830231-1-3
Kunstenaars: Moira Ramone & AMOS
Tekst: Nia Days