Recensie 'Oorlogs- en bevrijdingsmonumenten in Woudenberg'

14 mei 2015

Oorlogs- en bevrijdingsmonumenten in WoudenbergRondom 4 en 5 mei verschijnen er jaarlijks tal van publicaties die verhalen over de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Vaak blijven de lokale uitgaven onbekend, terwijl deze juist vaak het meest informatief zijn over gebeurtenissen in een dorp of regio. Reden te meer hier kort aandacht te besteden aan één van deze uitgaven, nl. 'Oorlogs- en bevrijdingsmonumenten in Woudenberg' van Wim Schipper.

De auteur is bovendien geen onbekende met funeraire cultuur. Eerder schreef hij al 'Bakens op de Utrechtse heuvelrug' (2009) onder meer over grafheuvels en de Tombe van Nellestein en 'Hier rust' (2014) over de Algemene begraafplaats in Woudenberg. Schipper besteedt ook in zijn nieuwste boek aandacht aan het funeraire aspect. Hij verhaalt bij veel slachtoffers over hun laatste rustplaats en de omstandigheden waaronder ze om het leven zijn gekomen.

Zoals we van Schipper gewend zijn, probeert hij ook nu een plaatselijke gebeurtenis te plaatsen in de context van specifieke gebeurtenissen en locaties, in dit geval van de Tweede Wereldoorlog. Zo verhaalt hij duidelijk over concentratiekamp Neuengamme en de werkzaamheden die gevangenen moesten uitvoeren, om later de persoonlijke drama's van slachtoffers uit Woudenberg toe te kunnen lichten. Hierdoor heeft het boekje een evenwichtige opbouw en zijn de doden geen nummers in een eindeloze lijst van oorlogsslachtoffers. Schipper behandelt niet alleen namen die genoemd worden op het verzetsmonument in Woudenberg, maar ook slachtoffers van de Arbeitseinsatz die ongenoemd blijven. Ontroerend is de afdruk van de brief over Henk Vermeulen die na een urenlange doodsstrijd stierf.

Ook besteedt Schipper aandacht aan de omgekomen militairen in voormalig Nederlands Indië, van wie de namen zijn toegevoegd aan het oorspronkelijke verzetsmonument. Dat een dergelijke aanpassing van het monument niet zonder weerstand is gebeurd, zegt nog genoeg over hoe de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse strijd in het toenmalige Nederlands Indië beleeft werd en wellicht nog wordt.

De boekjes van Schipper zijn altijd bijzonder informatief en vlot geschreven, zo ook dit werkje. Een aanrader voor de liefhebber van lokale geschiedschrijving, in het bijzonder Woudenberg in de Tweede Wereldoorlog.

Het boekje is te bestellen bij de auteur via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en kost 12.50 euro exclusief portokosten.

Aangepast: 14 mei 2015

Boek: Tuin van rust en stilte

06 mei 2024